Technical specifications

Temporary bridge building

  • Built from February 2007 to March 2007
  • Demolition 10/10
  • Length 2 * 105 m
  • Number of elements 2 * 8 pcs.

Diaphragm walls

  • Construction period October 2006 - October 2007
  • Diaphragm wall length, in total 1,300 m
  • Max. diaphragm wall height 36 m
  • Max. visible wall height 20.5 m
  • Concrete for diaphragm walls 37,000 m³
  • Reinforcement for diaphragm walls 2,200 t
  • Total building area of construction pit 8,700 m² (Construction pits for diaphragm walls)

Sheet pile walls

  • Construction period: June 2006 - January 2008
  • Length of wall (layout) 1,900 m
  • Max. length of planks 36 m
  • Max. visible wall height 18.5 m
  • Sheet pile walls area 36,000 m²
  • Sheet pile tonnage 5,900 t
  • Total area construction pits 14,200 m²

Trench (trough) structures

  • Construction period January 2007 - December 2008
  • Trench (trough) section, total 430 m

Tunnel

  • Construction period: March 2008 - January 2010
  • Total tunnel length 1,500 m
  • Concrete for the structure 110,000m³
  • Rebar steel for the structure 23,000 t
  • Screwed joint connections 27,500 pcs.
  • Concrete for diaphragm walls 37,000 m³
  • Rebar steel for diaphragm walls 2,200 t
  • Underwater concrete 22,000 m³

Driving under structures

  • Construction period: May 2008 - March 2009
  • Shotcrete 1,250 m²
  • Jet grouting body 4,400 m²
  • Freezing 4,750 m²
  • Ground anchors 243 pcs.; l 30 m

Underwater concrete slabs

  • Total area 12,750 m²
  • Total volume 22,000 m³
  • Piles 1,748 pcs. with a Total length of 37,000 m

Freezing
Length pipe jacking 150 and 110 m

Operation freezing plant

  • November 2007 - November 2009
  • Number of freezing pipes 1,200 pcs.
  • Total length of freezing pipes: 9,300 m

General data

Client

DB Netz AG und DB Station and Services AG

Contract value

€ 77 million [in joint venture]

Construction period

01/2006 to spring 2009

More Informations

6.500 m³ Unterwasserbeton wurden ab dem 15.11.2008 im Baudock II auf einer Fläche von ca. 4.000 m² innerhalb von 80 Stunden an einem Stück eingebaut. Damit sind sämtliche Unterwasserbetonagen abgeschlossen.

Die Sohle wird nach dem Lenzen durch fast 1.000 Auftriebspfähle mit einer Länge von jeweils 24 m rückverankert sein. Bei Wassertiefen von bis zu 17 m stellten vor allem die Vorbereitungsarbeiten, welche auch rund um die Uhr ausgeführt wurden, an das eingesetzte Taucherpersonal höchste Ansprüche.

Nach Fertigstellung dieses letzten Baugrubenabschnitts, welcher termingerecht zum 05.12.2008 vom Grundwasser gelenzt wurde, beginnt nun der Endspurt der Rohbauerstellung des unterirdischen neuen Bahnhofes am Hauptbahnhof.

70.000 m³ Beton und ca. 14.000 t Bewehrung müssen bis Ende 2009 noch verbaut werden, so dass der Inbetriebnahme des City-Tunnels Leipzig von Seiten unserer Arge nichts mehr im Wege steht.

Ungefähr die gleichen Betonmengen wurden durch unser hochmotiviertes Baustellenteam in hervorragender Qualität unter Einhaltung der vorgegebenen Betontermine bereits verbaut.

Related Projects

Related Projects

Sonnenweg / Tonndorfer Hauptstraße Retained Cut
Sonnenweg / Tonndorfer Hauptstraße Retained Cut
Germany

Retained Cut constructions remove bottleneck in main transportation network in northern Hamburg

Read more
Sonnenweg / Tonndorfer Hauptstraße Retained Cut
Sonnenweg / Tonndorfer Hauptstraße Retained Cut
Germany

Retained Cut constructions remove bottleneck in main transportation network in northern Hamburg

Read more
Leipzig City Tunnel, Contract Section A
Leipzig City Tunnel, Contract Section A
Germany

Tunnel and ramp structure below the groundwater table connects central station and Bayerischer Bahnhof in Leipzig

Read more